Вівторок, 19.03.2024, 05:54
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | методика навчання природознавства 2 -є | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Форма входу
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Природа
Мета та завдання природничих курсів в початковій школі

     Навчальний курс «Я і Україна» реалізує освітню галузь «Людина і світ» Державного стандарту початкової загальної освіти і охоплює такі змістовні лінії:  «Людина і суспільство», «Людина і природа». Вони реалізуються через вивчення окремих предметів або інтегрованих курсів. Зазначені змістові лінії у програмі 1-2 класів виділяються як природознавча і суспільствознавча складова в інтегрованому предметі «Я і Україна», а в 3-4 класах вони представлені окремими предметами: «Природознавство» і «Громадянська освіта».
     Мета курсу «Я і Україна» в початковій школі – сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу і людини в ньому як біологічної та соціальної істоти; засвоєнню духовних цінностей у різноманітних сферах: екологічній, пізнавальній, моральній, діяльнісно - вольовій, емоційній, естетичній, комунікативній; вихованню патріотизму; створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
     У процесі навчання в учнів формуються уявлення та поняття про цілісність світу; природне і соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до природи і суспільства; засвоюються емпіричні та узагальнені уявлення і поняття, які відображають основні властивості й закономірності реального світу, розширюють і впорядковують соціальний та пізнававльний досвід .
     Суспільствознавча складова програми 1-2 класів охоплює знання про людину як складно організовану моральну і самооцінну істоту; знання про українське суспільство, довкілля, в якому живе дитина; способи пізнання й орієнтації в навколишньому житті; розкриває взаємодію людей у сім’ї, колективі, суспільстві; передбачає активне спілкування дітей з природним і соціальним оточенням, накопичення досвіду особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства.
    Природознавча складова ознайомлює учнів:
•    з різноманітністю природи, господарською діяльністю населення;
•    охороною і збереженням природи рідного краю, України;
•    з системою цінностей у становленні до природи, до людей, до самого себе;
•    спрямовує практичну діяльність учнів, пов’язану з охороною та збереженням природних багатств.
     «Природознавство» в 3-4 класах є логічним продовженням природничої складової курсу «Я і Україна», який вивчається у 1-2 класах.
     Природознавство як навчальний предмет має інтегрований характер, оскільки зміст його утворює система уявлень і понять, відібраних з різних природничих наук на основі ідеї цілісності природи з урахуванням між предметних зв’язків у початковій ланці освіти і перспективних зв’язків із природознавчими предметами, що вивчатимуться в наступних класах.
      Головною метою «Природознавства» в 3-4 класах є оволодіння учнів уявленням про цілісність природи, виховання гуманної, творчої, соціально активної особистості, здатної екологічно мислити, самостійно розв’язувати природознавчі теоретичні і практичні  задачі, дбайливо ставитися до природи, розуміти значення життя як найвищої цінності. Вона досягається шляхом постановки й реалізації конкретних освітніх, розвивальних і виховних цілей.
     Освітні цілі передбачають формування системи уявлень і понять про предмети і явища природи та взаємозв’язки й залежності між ними; предметних умінь на основі засвоєних природничих знань; умінь застосовувати спеціальні методи пізнання природи (спостереження, дослід, практична робота).
     Розвивальні цілі спрямовані на розвиток розумових здібностей учнів, що відбувається через оволодіння уміннями розумової діяльності: перцептивної (сприймання), мислительної (логічного й творчого мислення), імажинативної (уява), мнемічної (пам’ять), мовленнєвої. А також, на розвиток емоційної сфери дітей; їхньої пізнавальної активності і самостійності шляхом засвоєння узагальнених засобів самоуправління (самомотивація, постановка цілей, само планування, самоорганізація, самоперевірка і самооцінювання (самоконтроль), самокоригування); здатності до творчості,  до самовираження і спілкування в колективній діяльності.
      Виховні цілі пов’язані з вихованням особистісних якостей кожного школяра, його екологічної культури, поведінки, адекватної моральним, етичним, естетичним нормам і загальнолюдським цінностям у ставленні до навколишнього світу, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
     Зміст природознавства і його структурування визначаються загально дидактичними принципами:
•    гуманізації;
•    особистісно зорієнтованого навчання;
•    науковості;
•    наступності виховного й розвивального навчання;
•    забезпечення позитивної мотивації учіння;
•    створення умов для самореалізації кожного учня; розвитку його творчої самостійності та соціальної активності.
І власне природничими принципами:
•    екологічний;
•    краєзнавчий;
•    українознавчий;
•    планетарний;
•    фенологічний, що реалізується і єдності.
     Природознавчі змістові лінії галузі «Людина і світ» Державного стандарту початкової  загальної освіти реалізуються в таких розділах змісту програми: в 3 класі – «Природа і ми», «Нежива природа», «Жива природа».
     В 4 класі – «Планета Земля», «Україна – наша Батьківщини», «Рідний край».

                                                                      
                     Державний стандарт початкової загальної освіти

Освітня галузь «Людина  і світ»
    Державний стандарт початкової загальної освіти – зведення норм і положень , що визначають державні вимоги до освіченості учнів  початкової школи України та гарантії держави в її досягненні.
    Державний стандарт початкової  загальної освіти розроблений відповідно до пізнавальних можливостей дітей молодшого шкільного віку і передбачає всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися , повноцінних мовленнєвих , читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок  здорового способу життя.

Функції Державного стандарту :
•    забезпечення єдиного освітнього простору ;
•    забезпечення цілісності змісту загальної  середньої освіти  та його наступності між ступенями школи;
•    розвантаження змісту початкової освіти, забезпечення психічного та фізичного здоров‘я учнів;
•    забезпечення еквівалентності різних форм здобуття початкової освіти;
•    створення умов для утвердження  особистісного  навчання, орієнтація на реалізацію компетентнісного  підходу до змісту освіти , на формування універсальних  компетенцій.

    Норми й вимоги , встановлені стандартом , є еталоном
             оцінки якості освіченості    

                                                                           базовий навчальний
                                                                           план початкової
                                                школи

    Державний стандарт                          освітні стандарти
    початкової середньої        ____          галузевих знань
    освіти містить                                     ( навчальних предметів);
                                                                 
                                                                   державні вимоги до
                                                                   рівня загальноосвітньої
                                                                   підготовки учнів
                                                                               початкової школи.
                                                           Освітня галузь «Людина і світ»

Зміст освітньої галузі «Людина і світ» передбачає усвідомлення школярами своєї належності до природи і суспільства, створює передумови для засвоєння  учнями  різних видів соціального досвіду, системи цінностей суспільства, морально – правових норм, традицій .
    Освітня галузь включає систему інтегрованих знань про об‘єкти і явища навколишнього світу і взаємозв‘язки та залежності між ними. Зміст освітньої галузі на доступному рівні відображає цілісність  знань про світ і місце людини в ньому.
    Розвивальний аспект змісту освітньої галузі полягає в у формуванні досвіду творчої діяльності учнів , їхніх розумових   здібностей і спостережливості , оволодіння  узагальненими способами дій , розвиток активного пізнавального ставлення до дійсності , забезпечення умов для самореалізації , самовираження в навчально – пізнавальній  діяльності відповідно до індивідуальних можливостей кожної дитини.
    Здійснення виховної функції освітньої галузі пов‘язане з формуванням
у школярів патріотизму , свідомого бажання зробити свій внесок у становлення України як демократичної держави – рівноправного члена світової спільноти ; елементів  екологічної культури , усвідомлення цінності життя людини, залежності його від стану навколишнього природного середовища. 

Конструктор сайтів - uCozCopyright MyCorp © 2024