проектування
Проблемна
ситуація – це ситуація, для оволодіння якою учень має зайняти й застосувати нові для себе значення чи способи дій.
Проблемне завдання – це своєрідний опис
проблемної ситуації, що відображає суперечності, сутність яких треба з’ясувати.
Прийоми
створення проблемних ситуацій
1. Повідомлення інформації,
яка містить в собі пізнавальне протиріччя.
2. Створення
невідповідальності між знаннями учня про предмети, явища природи, їх
взаємозв’язки і новими фактами, що їх характеризують.
3. Створення невідповідності
між новими і засвоєними способами діяльності, які необхідні для досягнення
визначеної мети.
4. Пред’явлення учням
проблемного завдання.
Критерії вибору навчального матеріалу
Змоделювати навчальну проблемну ситуацію і поставити перед учнями
проблему можна лише тоді, коли це дозволяє зміст навчального предмета, тобто
якщо він:
1. розкриває суть понять про
об’єкт і явища природи, їх ознаки, властивості; пояснює причинно-наслідкові, структурні,
функціональні та інші зв’язки у природі;
2. не є принципово новим, а
логічно продовжує засвоєний зміст.
Етапи проблемного навчання:
1) створення проблемної
ситуації;
2) формулювання проблемного
запитання, яке «випливає» із проблемної ситуації;
3) вислухування та
обговорення здогадок, припущень, гіпотез, які висловлюють учні;
4) вирішення проблеми одним
із методів проблемного навчання;
5) повернення до проблемного
запитання і перевірка правильності його розв’язання.
Методи проблемного навчання
(в залежності від рівня
самостійності учнів)
1 група – частково-пошукові методи
(евристична бесіда, практична фронтальна робота пошукового характеру,
демонстрація досліду вчителем у супроводі евристичної бесіді; робота учнів з
додатковою літературою в позаурочний час).
2 група – проміжні методи
(проблемний виклад) – монологічний, показовий.
3 група – творчі методи
(дослідницька робота).
Дослідницьке завдання передбачає певний цикл самостійних
навчально-пізнавальних дій учнів: збирання інформації, її аналіз, самостійна
постановка проблеми, її розв’язання, перевірка результату й застосування нового
знання на практиці.
|