Урок природознавства
Клас: 3 – А
Тема: Кругообіг води в природі. Досліди: «Визначення умов перетворення води з одного стану в інший», «Значення води в природі і для людей», «Охорона води, її економічне використання»
Мета: розширити знання учнів про агрегатні стани води, систематизувати знання про значення води в природі та для людей, дати поняття про охорону води та її раціональне використання; розвивати мислення, мовлення, увагу, почуття колективізму; виховувати почуття відповідальності за збереження та захист вичерпного ресурсу – води на Землі.
Обладнання: презентація, 2 ватмани
Тип: комбінований
Хід уроку:
І. Організація класу:
1. Привітання:
- Добрий день! Сідайте. Мене звати Ксенія Янівна і сьогодні на уроці «Я і Україна» ми попрацюємо разом з вами.
2. Перевірка готовності учнів до уроку:
- Перевірте, чи все потрібне у вас лежить на партах.
3. Створення позитивного настрою на урок:
- Сьогодні у нас незвичайний урок… Сьогодні ми подорожуватимемо з вами до країни, назву якої ви дізнаєтесь згодом.
ІІ. Основна частина:
- Оголошення теми, мети уроку:
- Сьогодні наш урок буде присвячено одній чудодійній речовині, без якої не можливе саме життя на Землі. А здогадаєтесь ви, що ж це за речовина, відгадавши цю загадку:
Загадка:
Що ж це за речовина?
Відома звіку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Це звичайнісінька (вода).
- Бесіда:
Для чого нам потрібна вода? (відповідають)
Ось бачите, наскільки важливою є вода. Я пропоную вам сьогодні працювати за таким девізом: (на слайді)
Активним і уважним будь!
І про кмітливість не забудь!
Вигадуй, пробуй і твори!
І свій ти розум прояви!
- Гра – подорож:
Розповідь:
- Отже, сьогодні ми подорожуватимемо до Країни Води. Дізнаємось багато нового про воду. Якщо будете активно працювати, то ми з вами познайомимось в кінці уроку з Королевою Води і почуємо від неї дуже важливі слова… Отже, рушаймо!
І станція:
Розповідь:
- ВОДА — безколірна рідина, яка не має ані запаху, ані смаку і зовсім не містить калорій, вона необхідна усім живим організмам на Землі. Жодна людина, тварина або рослина не може існувати без води. Від слона до мікроба — вода потрібна всім, і її нічим не можна замінити. Щоб залишатись здоровим, кожен з понад п'яти мільярдів чоловік, які мешкають на Землі, мусить щодня споживати з їжею та напоями приблизно два з половиною літри води. Життя без води неможливе.
Без води неможливо виростити хліб або вигодувати худобу. Без води немає їжі, а без їжі немає життя. На щастя, запаси води на Землі величезні. На фотографіях з космосу наша чудова блакитна планета виглядає так, що її правильніше було б називати планетою Океан, а не Земля. Якби води Світового океану рівномірно покрили земну поверхню, то утворився б всесвітній океан глибиною 2,5 кілометра. На площі, яку займає Тихий океан, можна розмістити весь земний суходіл, і ще місце залишиться.
Звісно, більшу частину водних ресурсів Землі складає солона морська вода. Якщо людина питиме тільки морську воду, вона невдовзі помре від спраги та обезводнювання через те, що організм намагався б вимити надлишок солі. Морська вода непридатна також для сільського господарства та промисловості — більшість рослин від неї гине, а машини швидко іржавіють. Тож переважно люди можуть використовувати морську воду тільки тоді, коли опріснять її — а це дорогий технологічний процес. Прісна вода становить лише 3 відсотки водних ресурсів світу. Майже вся вона — приблизно 99 відсотків — скована у льодовиках та снігових шапках або захована глибоко під землею. Люди мають відкритий доступ тільки до одного відсотка запасів прісної води.
ІІ станція:
Розгляд схеми: «Кругообіг води в природі». Завдання – пояснити (за схемою) як відбувається кругообіг води в природі.
ІІІ станція:
Робота в групах:
1 група – намалювати схематично на плакаті «Значення води для людей»;
2 група – «Значення води для рослин і тварин».
Захист плакатів
ІV станція:
Бесіда за малюнками:
В рідкому, твердому та газоподібному.
Це дійсно так. Хто знає, коли вода приймає твердий стан? При якій температурі повітря?
0 і нижче.
Правильно. А газоподібний?
При 100 градусах закипає вода і приймає газоподібний стан.
Наведіть приклади всіх 3-х станів в природі. (наводять)
- Як називається перехід води з рідкого стану в твердий?
- Замерзання.
- А з рідкого в газоподібний?
- Випаровування.
V станція:
Фізкультхвилинка «Рибка»
VІ станція:
«Відгадай-но»:
Крутиться вертиться, берега держиться. (Річка)
Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила. (Хмара).
Голуба хустина, червоний клубок по голубій хустині качаєшся, людям усміхаєшся (Небо і Сонце).
Коли мене нема – всі чекають, коли прийду – тікають (Дощ).
VІІ станція:
«Розбуди русалоньку»
Бесіда:
Тож, як відбувається кругообіг води в природі? (розповідають)
Для чого нам потрібна вода? (пити, купатися…)
Які агрегатні стани приймає вода? (рідкий, твердий, газоподібний)
При якій температурі вода замерзає?
При 0 і нижче.
А випаровується?
При 100 градусах.
Молодці! Ми розбудили Русалоньку і дісталися Країни Води! Жителі цієї країни – істоти, що живуть у воді. Вони не пропустять нас до Королеви, доки ви не відповісте на питання:
«Чи маємо ми охороняти воду? Як саме?»
VІІІ станція:
«Звернення Королеви»:
- Друзі! Бережіть воду повсякчас, інакше вона зникне і ми разом з нею!
Домашнє завдання: намалювати малюнок «Бережіть воду!»