Мета та завдання природничих курсів в початковій школі
Навчальний курс «Я і Україна» реалізує освітню галузь «Людина і світ» Державного стандарту початкової загальної освіти і охоплює такі змістовні лінії: «Людина і суспільство», «Людина і природа». Вони реалізуються через вивчення окремих предметів або інтегрованих курсів. Зазначені змістові лінії у програмі 1-2 класів виділяються як природознавча і суспільствознавча складова в інтегрованому предметі «Я і Україна», а в 3-4 класах вони представлені окремими предметами: «Природознавство» і «Громадянська освіта».
Мета курсу «Я і Україна» в початковій школі – сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу і людини в ньому як біологічної та соціальної істоти; засвоєнню духовних цінностей у різноманітних сферах: екологічній, пізнавальній, моральній, діяльнісно - вольовій, емоційній, естетичній, комунікативній; вихованню патріотизму; створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
У процесі навчання в учнів формуються уявлення та поняття про цілісність світу; природне і соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до природи і суспільства; засвоюються емпіричні та узагальнені уявлення і поняття, які відображають основні властивості й закономірності реального світу, розширюють і впорядковують соціальний та пізнававльний досвід .
Суспільствознавча складова програми 1-2 класів охоплює знання про людину як складно організовану моральну і самооцінну істоту; знання про українське суспільство, довкілля, в якому живе дитина; способи пізнання й орієнтації в навколишньому житті; розкриває взаємодію людей у сім’ї, колективі, суспільстві; передбачає активне спілкування дітей з природним і соціальним оточенням, накопичення досвіду особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства.
Природознавча складова ознайомлює учнів:
• з різноманітністю природи, господарською діяльністю населення;
• охороною і збереженням природи рідного краю, України;
• з системою цінностей у становленні до природи, до людей, до самого себе;
• спрямовує практичну діяльність учнів, пов’язану з охороною та збереженням природних багатств.
«Природознавство» в 3-4 класах є логічним продовженням природничої складової курсу «Я і Україна», який вивчається у 1-2 класах.
Природознавство як навчальний предмет має інтегрований характер, оскільки зміст його утворює система уявлень і понять, відібраних з різних природничих наук на основі ідеї цілісності природи з урахуванням між предметних зв’язків у початковій ланці освіти і перспективних зв’язків із природознавчими предметами, що вивчатимуться в наступних класах.
Головною метою «Природознавства» в 3-4 класах є оволодіння учнів уявленням про цілісність природи, виховання гуманної, творчої, соціально активної особистості, здатної екологічно мислити, самостійно розв’язувати природознавчі теоретичні і практичні задачі, дбайливо ставитися до природи, розуміти значення життя як найвищої цінності. Вона досягається шляхом постановки й реалізації конкретних освітніх, розвивальних і виховних цілей.
Освітні цілі передбачають формування системи уявлень і понять про предмети і явища природи та взаємозв’язки й залежності між ними; предметних умінь на основі засвоєних природничих знань; умінь застосовувати спеціальні методи пізнання природи (спостереження, дослід, практична робота).
Розвивальні цілі спрямовані на розвиток розумових здібностей учнів, що відбувається через оволодіння уміннями розумової діяльності: перцептивної (сприймання), мислительної (логічного й творчого мислення), імажинативної (уява), мнемічної (пам’ять), мовленнєвої. А також, на розвиток емоційної сфери дітей; їхньої пізнавальної активності і самостійності шляхом засвоєння узагальнених засобів самоуправління (самомотивація, постановка цілей, само планування, самоорганізація, самоперевірка і самооцінювання (самоконтроль), самокоригування); здатності до творчості, до самовираження і спілкування в колективній діяльності.
Виховні цілі пов’язані з вихованням особистісних якостей кожного школяра, його екологічної культури, поведінки, адекватної моральним, етичним, естетичним нормам і загальнолюдським цінностям у ставленні до навколишнього світу, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
Зміст природознавства і його структурування визначаються загально дидактичними принципами:
• гуманізації;
• особистісно зорієнтованого навчання;
• науковості;
• наступності виховного й розвивального навчання;
• забезпечення позитивної мотивації учіння;
• створення умов для самореалізації кожного учня; розвитку його творчої самостійності та соціальної активності.
І власне природничими принципами:
• екологічний;
• краєзнавчий;
• українознавчий;
• планетарний;
• фенологічний, що реалізується і єдності.
Природознавчі змістові лінії галузі «Людина і світ» Державного стандарту початкової загальної освіти реалізуються в таких розділах змісту програми: в 3 класі – «Природа і ми», «Нежива природа», «Жива природа».
В 4 класі – «Планета Земля», «Україна – наша Батьківщини», «Рідний край».
Державний стандарт початкової загальної освіти
Освітня галузь «Людина і світ»
Державний стандарт початкової загальної освіти – зведення норм і положень , що визначають державні вимоги до освіченості учнів початкової школи України та гарантії держави в її досягненні.
Державний стандарт початкової загальної освіти розроблений відповідно до пізнавальних можливостей дітей молодшого шкільного віку і передбачає всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися , повноцінних мовленнєвих , читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок здорового способу життя.
Функції Державного стандарту :
• забезпечення єдиного освітнього простору ;
• забезпечення цілісності змісту загальної середньої освіти та його наступності між ступенями школи;
• розвантаження змісту початкової освіти, забезпечення психічного та фізичного здоров‘я учнів;
• забезпечення еквівалентності різних форм здобуття початкової освіти;
• створення умов для утвердження особистісного навчання, орієнтація на реалізацію компетентнісного підходу до змісту освіти , на формування універсальних компетенцій.
Норми й вимоги , встановлені стандартом , є еталоном
оцінки якості освіченості
базовий навчальний
план початкової
школи
Державний стандарт освітні стандарти
початкової середньої ____ галузевих знань
освіти містить ( навчальних предметів);
державні вимоги до
рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
початкової школи.
Освітня галузь «Людина і світ»
Зміст освітньої галузі «Людина і світ» передбачає усвідомлення школярами своєї належності до природи і суспільства, створює передумови для засвоєння учнями різних видів соціального досвіду, системи цінностей суспільства, морально – правових норм, традицій .
Освітня галузь включає систему інтегрованих знань про об‘єкти і явища навколишнього світу і взаємозв‘язки та залежності між ними. Зміст освітньої галузі на доступному рівні відображає цілісність знань про світ і місце людини в ньому.
Розвивальний аспект змісту освітньої галузі полягає в у формуванні досвіду творчої діяльності учнів , їхніх розумових здібностей і спостережливості , оволодіння узагальненими способами дій , розвиток активного пізнавального ставлення до дійсності , забезпечення умов для самореалізації , самовираження в навчально – пізнавальній діяльності відповідно до індивідуальних можливостей кожної дитини.
Здійснення виховної функції освітньої галузі пов‘язане з формуванням
у школярів патріотизму , свідомого бажання зробити свій внесок у становлення України як демократичної держави – рівноправного члена світової спільноти ; елементів екологічної культури , усвідомлення цінності життя людини, залежності його від стану навколишнього природного середовища.