Зразки екологічних проектів для
молодших школярів:
Балицька Н.М. Жовтоводське педагогічне училище.
Екологічний проект«Добра зима»
Мета реалізації екологічного проекту: спонукати дітей до підгодовування птахів у зимовий період на шкільному майданчику, викликати бажання разом з дорослими виготовляти годівнички для підгодовування птахів; організувати годування птахів на протязі зими. Формувати у дітей стійкий інтерес та гуманно-дійове ставлення до птахів.
Учасники проекту-.молодші школярі,їх батьки, вчителі праці у школі, організатор позакласної роботи в школи
Час здійснення проекту-.зимовий період
Підготовча робота:в осінній період організувати з дітьми збір корму для зимуючих птахів:насіння, плодів,ягід.
Роботу з даного проекту доцільно організувати в декілька етапів
І етап:
« Зимонько,Снігуронько,наша Білогрудонько»
Мета даного етапу:розширити,поглибити,конкретизувати знання дітей про взаємозв 'язки в природі,пророль снігу,пропристосування рослинного і тваринного світу до нестачі світла,тепла взимку.
Виконати ці завдання доцільно через уособлювання зими в людському образі і провести таку роботу:
• Конкурс знавців українського слова - словесна вправа «Розкажи про Зимоньку гарними словами».
• Дидактична гра «Добре-погано»,де об 'єктами в грі будуть зима, сніг,мороз, сніжинки.
• Організація дослідницької діяльності на тему « Захисні властивості снігу».
• Організація з молодшими школярами трудової діяльності екологічного змісту:накидання снігу на клумби,під дерева,кущі.
• Конкурс дитячих малюнків на тему «За що ми любимо Зимоньку».
II етап
Організація ярмарку по продажу годівничок для підгодовування птахів
До часу проведення ярмарку необхідно провести таку попередню роботу:
• Бесіда на тему «Годівниці,годувальні столики для птахів».
• На уроках праці, під керівництвом вчителя праці виготовлення молодшими школярами разом з батьками різних видів годівничок.
• Ярмарок,як відомо-це не лише продаж, а й веселе видовище, виставка, тому вчитель разом з організатором позакласноїроботи готують театралізоване дійство під загальним закликом «Хай для наших пернатих друзів зима завжди буде доброю».
В зміст театралізованої вистави доцільно включити:
· вірші про птахів на екологічну тематику ( «Мамо, іде вже зима» Л. Українка «Крихта хліба» Н. Кириленка та ін.)
· пісні про птахів;
· «звернення»птахів до людей;
· конкурс-вікторину «Відгадай яка пташка»(включити загадкцребуси, кросворди) ;
· дидактичну гру «Чи знаєш ти чим пригостити птахів у пташиній їдальні?»;
· виставку дитячих малюнків на тему « Портрет мого улюбленого птаха».
В театралізованому дійстві можуть приймати участь не лише молодші школярі,а й старші діти школи,обов'язково треба запросити батьків дітей.
По закінченню свята організовується ярмарок з продажу годівничок. Продають годівнички дорослі з дітьмижупити годівнички можна,якщо відгадаєш загадку або відповіси на запитання про птаха.
По закінченню ярмарку всі учасники розділяються на групи і у визначених місцях з допомогою дорослих прикріплюють годівнички,насипають корм для птахів.
ІІІ етап
Організація систематичного підгодовування птахів у зимовий
період
З метою підтримання постійного інтересу до птахів доцільно організувати та провести такі види роботи з молодшими школярами:
• Організація систематичних спостережень за птахами та чергування «по пташиній їдальні»
• Ведення календаря природи, в якому діти будуть відмічати,які птахи прилітали до годівнички
• Організація дослідження з метою виявлення відповіді на питання « Чи залежить поява різних птахів від виду корму в годівничках»
Завершальним етапом даного проекту може бути лист-подяка школярам від зимуючих птахів,заклик до підготовки будиночків для перелітних птахів,що повернуться на батьківщину весною.
Екологічний проект « Ми - друзі птахів»
І. Підготовчий етап
Мета: формування основ екологічної культури всіх учасників педагогічного
процесу (дітей, батьків, педагогів).
Завдання:
· підвищення рівня екологічної культури педагогів, батьків, дітей;
· формування уявлень про птахів як про живих істот, існування яких залежить і від взаємодії людей з навколишнім світом;
· формування позитивного досвіду взаємодії дитини з навколишнім світом, умінь та навичок практичної екологічно орієнтованої діяльності;
· виховання доброзичливого ставлення до птахів, прагнення турбуватися про все живе в природі.
Зміст проекту
Зміст проекту умовно об'єднується навколо трьох основних напрямів: біоекології, соціальної та прикладної екології, що забезпечує поєднання інтелектуального, емоційного і діяльнісного компонентів розвитку дошкільників.
Кількість заходів не регламентовано. Педагогам надається право самостійно визначати необхідність їхнього проведення, зміст, спосіб організації, місце в режимі дня. Розпочинається проект у травні, тривалість -календарний рік.
Доцільно практикувати взаємодію з різними громадськими організаціями (екологічними центрами, музеями, бібліотеками, навчальними закладами тощо).