Домашня практична робота.
Тема: Складання плану місцевості.
Мета: узагальнити та поглибити знання з основ картографії, навчитись складати план місцевості за легендою, користуючись умовними знаками; удосконалити навички окомірного знімання, набуті в школі.
Обладнання: компас, лінійки, олівці, циркулі, цупкий папір формату А4, лекційний матеріал.
Інструктаж:
Опрацюйте запропоновану науково-популярну літературу та
- Дати характеристику географічних карт, їх видів.
- Види масштабів. Правила переведення масштабів.
- Охарактеризуйте елементи градусної сітки, їхнє призначення.
- Які умовні знаки використовуються для побудови плану місцевості та географічної карти? В чому різниця між ними?
- Дайте порівняльну характеристику географічної карти та плану місцевості.
- Дайте характеристику основних способів орієнтування на місцевості.
Література
1.Електронний варіант підручника «Основи природознавства», 2012р., сервер коледжу.
2.Багров М.В., Боков В.О. Землезнавство. – К.: Либідь, 2000. – с. 10-63.
3.Волошин І.І., Уварова А.Є. Загальне землезнавство. Практикум. К.: НПУ, 2000.
4.Волошин І.І. Загальне землезнавство. – К.: НПУ, 2002. – с. 8-22.
5.Давыдов В.Д. Планеты Солнечной системы. – Москва: Знание, 1981.
Медина В.С. Основи загального землезнавства. – К.: Вища школа, 1977.
Практична частина.
Хід роботи:
1. На листку паперу формату А4 скласти план місцевості за легендою:
Діти із вчителем пішли на екскурсію. Вийшовши зі школи, вони в південному напрямку по ґрунтовій дорозі вздовж фруктового саду пройшли 500 м до джерела. Від джерела діти повернули на південний схід і пройшовши полем 100 м, ввійшли у мішаний ліс. Вирубкою вони пройшли ще 500 м і підійшли до будинку лісника, де напились з криниці води та рушили далі. Пройшовши 100 м на схід, діти повернули на північний схід і через 250 м вийшли з лісу. Рухаючись у тому ж напрямку по ґрунтовій дорозі, діти через 200 м підійшли до широкої річки (50 м ), яка текла з півночі на південь. По мосту діти перейшли на протилежний берег. Правий берег дуже болотистий, а на лівому березі – гарні луки. Ґрунтовою дорогою діти пройшли ще 300 м на схід і вийшли на шосе, прокладене паралельно до річки. Вздовж шосе зі сходу – обсадка з дерев. По шосе діти пройшли близько 1 км на північ і звернули на ґрунтову дорогу. В західному напрямку вони пройшли 200 м і знову вийшли до річки. Перейшовши через міст, діти по прямій дорозі направились до школи: близько 250 м вони йшли по болотистій місцевості, потім, близько 300 м дорога йшла через чагарники і ще 300 м – через фруктовий сад. Останні 150 м до школи діти пройшли прямо через поле, тому що дорога повернула на захід.
2. При складанні плану використати масштаб 1:10000, відповідні умовні знаки та кольори.
Практична робота.
Тема: Визначення та опис рослин і тварин.
Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання про особливості будови живих організмів, удосконалити вміння визначати систематичну належність різних рослин і тварин, описувати їх.
Обладнання: роздаткові картки із зображення рослини та тварини.
Інструктаж:
Опрацюйте запропоновану науково-популярну літературу і дайте відповіді на такі питання:
- Назвіть основні ознаки живого організму.
- Коротко охарактеризуйте представників Царства Віруси.
- В чому особливості будови та життєдіяльності представників Царства Дроб’янки?
- Коротко охарактеризуйте особливості будови Мохів, Хвощів, Папоротей.
- Які особливості будови представників Відділу Голонасінні та Покритонасінні?
- Який загальний план будови рослинного організму?
- Назвіть загальні ознаки тваринного організму.
- Коротко охарактеризуйте представників Типів Найпростіші, Плоскі, Круглі, Кільчасті Черви, Членистоногі, Молюски.
- Особливості будови та систематики представників Типу Хордові.
- Які особливості будови та життєдіяльності представників Царства Гриби?
Література
- Електронний варіант підручника «Основи природознавства», 2012р., сервер коледжу.
- Біологія: Навч. посібник / За ред. В.О.Мотузного – К.: Вища шк., 1999.
- Блинников В.И. Зоология с основами экологии. – М., 1990.
- Горощенко В.І. Основи природознавства. – К., 1984.
- Мороз І.В., Гришко-Богменко Б.К. Ботаніка з основами екології. – К., 1994.
- Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України. – К., 1995.
Практична частина.
Хід роботи:
- Опишіть запропоновану рослину за планом:
- назва виду, відділу,
- життєва форма, тривалість життя,
- особливості зовнішнього вигляду та будови,
- значення в природі та для людини.
2. Опишіть запропоновану тварину за планом:
- назва виду, типу, класу,
- спосіб існування, пристосування до умов існування,
- особливості зовнішнього вигляду,
- значення для природи та людини.
Практична робота.
Тема: Природні зони. Характнристика природних зон України.
Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання про особливості природних умов України, удосконалювати вміння працювати з картами атласу, України, контурними картами.
Обладнання: атласи для початкової школи, фізична карта України, контурні карти України, кольорові олівці.
Інструктаж:
Опрацюйте запропоновану науково-популярну літературу і дайте відповіді на такі питання:
- Охарактеризуйте фізико-географічне положення України.
- Дайте характеристику рельєфу нашої країни.
- Які корисні копалини зустрічаються на території України? Назвіть регіони їхнього поширення.
- Дайте коротку характеристику клімату та внутрішніх вод України.
- Охарактеризуйте особливості природних зон:
- мішаних лісів,
- лісостепу,
- степу,
- висотної поясності Карпат та Кримських гір.
6. На фізичній карті України покажіть основні географічні об’єкти (за вибором викладача).
Література
- Електронний варіант підручника «Основи природознавства», 2012р., сервер коледжу.
- Бейдик О.О., Падун М.М. Географія для вступників до вузів. – К., 1996.
- Масляк П.О., Олійник Я.Б., Степаненко А.В., Шищенко П.П. Географія: Навч. посібник. – К.: Знання, 1998.
- Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України. – К., 1995.
- Географічна енциклопедія України. В 3-х томах, - К., 1989, 1990, 1993.
- Червона книга України. – К., 1980.
Практична частина.
Хід роботи:
1. На контурну карту України нанесіть межі природних зон, вкажіть міста, через які проходять ці межі. Нанесіть крайні точки, вкажіть їх координати.
- Використовуючи довідникову літературу та карти атласу, заповнить таблицю:
Табл.1.
Характеристика пір року
Пора року |
Зміни висоти Сонця над горизонтом |
Середні показники погодних умов |
Зміни в рослинному світі |
Зміни в тваринному світі |
|
|
|
|
|