Проблемна ситуація – це ситуація, для оволодіння якою учень має зайняти й застосувати нові для себе значення чи способи дій.
Проблемне завдання – це своєрідний опис проблемної ситуації, що відображає суперечності, сутність яких треба з’ясувати.
Прийоми створення проблемних ситуацій
1. Повідомлення інформації, яка містить в собі пізнавальне протиріччя.
2. Створення невідповідальності між знаннями учня про предмети, явища природи, їх взаємозв’язки і новими фактами, що їх характеризують.
3. Створення невідповідності між новими і засвоєними способами діяльності, які необхідні для досягнення визначеної мети.
4. Пред’явлення учням проблемного завдання.
Критерії вибору навчального матеріалу
Змоделювати навчальну проблемну ситуацію і поставити перед учнями проблему можна лише тоді, коли це дозволяє зміст навчального предмета, тобто якщо він:
1. розкриває суть понять про об’єкт і явища природи, їх ознаки, властивості; пояснює причинно-наслідкові, структурні, функціональні та інші зв’язки у природі;
2. не є принципово новим, а логічно продовжує засвоєний зміст.
Етапи проблемного навчання:
1) створення проблемної ситуації;
2) формулювання проблемного запитання, яке «випливає» із проблемної ситуації;
3) вислухування та обговорення здогадок, припущень, гіпотез, які висловлюють учні;
4) вирішення проблеми одним із методів проблемного навчання;
5) повернення до проблемного запитання і перевірка правильності його розв’язання.
Методи проблемного навчання
(в залежності від рівня самостійності учнів)
1 група – частково-пошукові методи (евристична бесіда, практична фронтальна робота пошукового характеру, демонстрація досліду вчителем у супроводі евристичної бесіді; робота учнів з додатковою літературою в позаурочний час).
2 група – проміжні методи (проблемний виклад) – монологічний, показовий.
3 група – творчі методи (дослідницька робота).
Дослідницьке завдання передбачає певний цикл самостійних навчально-пізнавальних дій учнів: збирання інформації, її аналіз, самостійна постановка проблеми, її розв’язання, перевірка результату й застосування нового знання на практиці.