Тема: Сонце. Вшанування Сонця українським народом Мета: знання дітей про Сонце як небесну зірку, формувати в учнів уявлення про Сонце, про залежність життя на Землі від сонячного світла і тепла, його значення; виховувати повагу до традицій українського народу, вшановувати Сонце. Засоби навчання: зображення Сонця, зображення давньослов’янських богів Ярила і Даждьбога, кросворд, підручник «Я і Україна» 2 кл. Хід уроку І. Організація початку уроку. 1. Привітання - Добрий день, діти! Мене звати Катерина Костянтинівна. Сьогодні урок «Я і Україна» проведу у вас я. 2. Підсумки фенологічних спостережень. - Яка пора року? Який місяць зараз? Яке сьогодні небо? Чи були опади? Тепло сьогодні чи холодно? Яка погода була протягом тижня? ІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Бесіда про ланцюги живлення. - Що таке ланцюги живлення? Знайдіть помилку у цьому ланцюзі живлення: ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. - Сьогодні у нас незвичайний урок , адже ми здійснимо дуже цікаву подорож до Сонячної країни. Там, зупиняючись на станціях, ми дізнаємося багато цікавого і корисного. А хто буде нашим провідником? Розгадайте загадку: В небі я тружуся, Знає мене кожен, Я на всіх дивлюся, На мене ж не можна (Сонце) - Так це Сонце! І сьогодні ми поговоримо саме про це диво природи: що це таке? навіщо воно нам? ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу. 1. Зупинка «Давайте познайомимося» - Сонце – куля-велетень. Наша Земля в порівнянні з ним – маленька монетка. Це дуже гаряча, розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу ж згориш. Це найтепліша, найяскравіша зірка. За тисячі кілометрів вона посилає свої промені, а разом з ними – тепло і життя іншим світам, планетам, свою любов до всього живого. Читання статті ст..24-25, підручник «Я і Україна» 2 кл. 2. Зупинка «Яке ж життя без Сонця?» - Давайте пофантазуємо. Закрийте очі і уявіть собі життя на планеті без Сонця. Що ви бачили? Так, темряву! Якщо уявити собі, що Сонце враз зникне, тоді Земля потоне у мороці. Рослини загинуть, тварини помруть з голоду. Повітря, океан, суходіл віддадуть тепло, одержане від сонечка. Усе живе закоцюбне від холоду, і Земля вкриється товстелезним шаром криги. - На щастя, таке не може трапитися. Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. І ось промінчики доторкнулися до дитячих щічок і носиків, і з’явилися у декого маленькі крапочки-веснянки. 3. Зупинка «Море цікавинок». Наш гість, Сонечко, має для вас дещо цікаве – те, що ви не знали про нього. - Сонце таке велике, що всередині нього умістилося б 6 мільйонів таких планет, як Земля. - Світло від Сонця до Землі йде 8 хвилин 19 секунд. - Щоб до Сонця доїхати швидким потягом, то на це всього життя людини не вистачить. - Температура Сонця на поверхні так, що якби людина потрапила б туди, то згоріла б менше, ніж за секунду. - Промінчики від Сонця рухаються тільки прямо, нікуди не звертаючи, і якщо зустрічають на своєму шляху якусь перешкоду, вони не можуть її обійти і з’являється тінь. (ст.25, підручник «Я і Україна» 2 кл.) 4. Зупинка «Машина часу» - А зараз ми завітаємо в минуле за допомогою Машини часу. В давні часи слов’яни втілювали сили природи в богів. Ярило був символом сонця і врожайності. Люди вшановували його, виходячи на ритуальні пагорби чи на галявини біля річки, палили багаття, співали, водили хороводи і ручайки. Також був Даждьбог – ще вищий, ніж Ярило. Він давав людям все: сонце, повітря, воду, … Слов’яни приносили в дар богу зібрані з полів, садів, городів плоди. Ігри на честь Даждьбога називалися святками. V. Осмислення нових знань. 1. Зупинка «Острів загадок». Голуба хустина, червоний клубок По хустині качається, Людям усміхається. (Небо і Сонце) Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце) Всі його люблять, всі його чекають, А хто подивиться – кожен скривиться. (Сонце) Сонце пече, липа цвіте, Дощ поливає, коли це буває? (Влітку) Голі поля, мокне земля, Дощ поливає, коли це буває? (Восени) Коли нема – чекають, коли прийду – тікають. (Дощ) 2. Зупинка «Кросворд». - Чим сонечко і соняшник схожі на Сонце? Що між ними спільного? Що відмінного? VІІ. Підведення підсумків. 1. Підсумок уроку. Робота в групах. - Зараз ми будемо працювати в групах. У нас є сонечко, але воно розгубило свої промінчики. Допоможемо йому. Та всі ці промінчики не прості, на них є слова. Букви в них теж розгубилися. Ваше завдання: зібрати слова докупи і пояснити яке вони мають відношення до Сонця. (життєрадість, тепло, щастя) - Що ми сьогодні робили на уроці? Що нового ви дізналися на уроці? 2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
|